Tuesday 19 August 2008

Maklumat Tambahan Sebelum Datang ke Leicester

Kamera & Video Cam

Filem dengan ASA200 ke atas sesuai digunakan. Bawa banyak pun tak apa (bagi yang jenis fotogenik) sebab kalau nak compare harga di malaysia ianya amat mahal disini. Lagipun filem bukannya berat sangat. Kalau berkemampuan boleh beli Videocam di Malaysia sebab harganya murah sedikit. Banyak nak ambil gambar pemandangan dan aktiviti disini. Kalau ada digital kamera pun kira ok. make sure stick/smart card
mempunyai memori yang besar i.e.128 Mb

Peralatan Komputer


PC/Notebook lebih mahal diUK sebab di sini kena bayar VAT. Terpulang kepada anda untuk membawa komputer daripada Malaysia ataupun beli disini. Jika beli di Malaysia, pastikan ada International Warranty dan boleh hantar di Service Centre di UK. Jika beli disini tiada masalah dan anda tidak perlu pening kepala apabila ada kerosakan nanti. Disini barangan komputer dijual dengan harga yang agak murah di
Ebay ataupun Ebuyer.

Perisian Komputer disini semuanya original dan mahal serta boleh dikatakan tiada yang pirate.

Gigi Palsu dan Cermin Mata

Gigi palsu dan Cermin mata, memadailah apa yang ada, tak perlu beli spare sebab disini boleh dapat percuma setelah menadftar dengan NHS. Gunakanlah kemudahan yang disediakan di sini sepenuhnya.

Penjagaan Anak


Anak-anak jangan ditinggalkan. Setakat ini belum ada orang Melayu yang menyediakan khidmat penjagaan anak secara rasmi sepenuh masa. Sama ada bawa pembantu rumah atau hantar private nursery. Private nursery dalam £25 untuk satu hari. Register baby sitter (ChildMinder) dalam £2 per hour (under 5 years old) dan £1.50 per hour (above 5 years). Leicester Uni. ada menyediakan grant untuk international student childcare arrangement - maksima £1000 per annum per child (kalau kita hantar pada private nursery atau register childminder). Nak bawa pembantu rumah kena mohon visa, kalau pembantu warga asing syaratnya pembantu tersebut telah pun digaji at least setahun.

Susu Anak


Susu tepung sementara ada dijual tapi kena beli di Farmasi. Harganya agak mahal. So kena sesuaikan dengan susu fresh/susu cair. Nestum cerelac dan sejenisnya ada disini tapi boleh bawa jika mahu. Tapi kalau nak duduk lama di sini eloklah belajar makan bena-benda yang mudah diperolehi di sini. Milo pun ada tapi rasa dia lain dari Milo Malaysia. Sebagai ganti boleh guna serbuk chocolate, rasanya pun ok.

Diapers anak dan tuala wanita


Di sini murah, kalau nak bawak just stok seminggu dua kira oklah sebelum dapat cari kedai yang offer harga termurah.

No comments: